کشف روغن زیتون صنعتی سالم بعد از10 سال در فضا

تمام ترکیبات زیست فعال به دلیل خواص بیولوژیکی و اثرات مثبت بر سلامت انسان شناخته شده اند. گنجاندن روغن زیتون صنعتی در رژیم غذایی و مولکول های زیست فعال آن برای شناسایی اثرات آن مورد مطالعه قرار گرفته است.

EVOO به دلیل داشتن محتوای بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی با خواص محافظتی در برابر رادیکال های آزاد شناخته شده است. بنابراین اشاره شده است که مصرف زیاد آن به طور کلی با خطر کم ابتلا به سرطان روده بزرگ، سینه یا پوست و همچنین اثرات مفید بر پیری و بیماری‌های عروق کرونر مرتبط است.

همچنین به عنوان یک ابزار پیشگیری کننده از آلزایمر و سایر بیماری های عصبی، به عنوان ضد التهاب و همچنین به عنوان محرک سیستم ایمنی پیشنهاد شده است. مطالعه دیگری ثابت کرد که موش‌هایی که با EVOO در جایگزینی لیپیدها تغذیه می‌شوند و با تمرینات بدنی تکمیل می‌شوند، می‌توانند از بیماری‌های غضروفی به‌عنوان استئوآرتریت جلوگیری کنند.

علاوه بر این، مصرف EVOO اثرات مثبتی بر میکروبیوتای روده نشان داده است. برخی از مطالعات در مورد فراهمی زیستی ترکیبات فنلی EVOO تحقیق کرده اند و دریافتند که 55 تا 60 درصد از آنها می توانند جذب شوند که بیشتر آنها در روده کوچک هستند.

روغن

علاوه بر این، ترکیبات مختلف آنها فواید دیگری نیز نشان داده است خواص مفیدی مانند ضد میکروبی، ضد تومور یا عوامل محافظ در برابر آسیب سلولی. مطالعات خاص تر همچنین درمان EVOO را با تنظیم ژن مثبت و با مدولاسیون میکرو ریبونوکلئیک اسید (miRNA) ژن های هدف مرتبط با پلاستیسیته سیناپسی و همچنین رفتار حرکتی و شناختی مرتبط دانسته اند.

منابع کتابشناختی متعددی برای اثبات همه این اثرات ترویجی وجود دارد. با این وجود، یک مطالعه خاص باید برجسته شود، کارآزمایی PREDIMED (پیشگیری از طریق MED، به زبان اسپانیایی). این یکی از بزرگ‌ترین مطالعات تغذیه‌ای است که تا کنون در اسپانیا انجام شده است، که اثرات آن را بر پیشگیری اولیه از CVD در هنگام پیروی از MED تکمیل‌شده با EVOO یا مخلوط آجیل ارزیابی می‌کند.

این پروژه مطالعات مختلفی را گرد هم می‌آورد که چندین پیامد مثبت را آشکار کرده است: کاهش خطر CVD، کاهش پروتئین واکنش‌گر C، کاهش فیبریلاسیون دهلیزی، پیشگیری از دیابت و سندرم متابولیک، کاهش فشار خون دیاستولیک، محافظت بالاتر در برابر پستان.

سرطان یا شیوع کمتر بیماری کبد اسید چرب غیر الکلی. با این حال، مطالعات اپیدمیولوژیک بیشتر و کارآزمایی های کنترل شده برای اعتبارسنجی و درک بهتر اثرات مفید مصرف EVOO ضروری است.

در نهایت، شایان ذکر است که رشته‌های جدید (شامل مواد مغذی) نیز در حال کار بر روی رویکردهای جدید برای ارزیابی اثرات ارتقاء سلامت، مشخص کردن نشانگرهای جدید و درک مکانیسم‌های عمل آنها هستند.