دختری با استفاده از زعفران سحرخیز یک مثقالی اتاق خود را رنگ کرد

روغن زعفران به صورت خالص استفاده نمی شود، زیرا در مقادیر زیاد سمی است. بنابراین در مخلوط روغن ها به نسبت 1-2 قطره زعفران به 5-10 قطره روغن های دیگر استفاده می شود. اغلب زعفران به رفع بی خوابی، میگرن، افسردگی و خستگی مزمن کمک می کند.

حمام های آرامش بخش 5 قطره روغن زعفران را به آب گرم اضافه کنید. چنین حمام باعث آرامش می شود، خاصیت ارتجاعی پوست را بازیابی می کند. و استشمام عطر زعفران اثر آرام بخشی دارد، سردرد را تسکین می دهد. این روش نباید بیش از 20 دقیقه طول بکشد.

زعفران یک گیاه بنه چند ساله از خانواده علفی زنبق است. زادگاه زعفران آسیای صغیر و آسیای غربی هند است. در مورد آن در مصر باستان و آشور چندین هزار سال قبل از میلاد شناخته شده بود.

زعفران سحرخیز یک مثقالی در طبیعت ناشناخته است. در آسیای غربی و مرکزی، هند، ایران، برخی از کشورهای اروپای غربی، در آمریکا کشت می شود. در آذربایجان، داغستان، کریمه رشد کرده است. زعفران در بازار جهانی یکی از گران ترین محصولات گیاهی است.

کلاله‌های خشک گل‌های زعفران که برای غذا استفاده می‌شود، حاوی حداکثر 3 درصد اسانس و کراپین رنگ (در آب حل می‌شود و آن را زرد می‌کند)، طعمی تلخ و تند و بوی مطبوع دارد. زعفران در آشپزی به عنوان ادویه مخصوصاً در تهیه انواع غذاهای ملی به عنوان رنگ خوراکی برای رنگ آمیزی کره، پنیر و لیکور استفاده می شود.

همچنین به محصولات آردی اضافه می شود تا رنگ زرد روشنی به آنها بدهد. زعفران به خوبی با سایر ادویه ها ترکیب نمی شود و بنابراین تقریباً همیشه به تنهایی و نه به عنوان بخشی از مخلوط ادویه ها استفاده می شود.

زعفران در دوزهای بسیار کم استفاده می شود: دوزهای زیاد زعفران طعم غذا را خراب می کند – تلخی ناخوشایندی پیدا می کند. از زمان های قدیم، زعفران در طب عامیانه استفاده می شده است: در مقادیر کم، هضم را بهبود می بخشد، اثر قابض دارد. دم کرده آبی کلاله زعفران به عنوان مدر، معرق، مسکن و آرام بخش استفاده می شود.