جلوگیری از سکته مغزی با خوردن ماهی

طبق تحقیقات اخیر، خوردن منظم ماهی مرکب ممکن است از رگ های خونی ظریف در مغز در برابر آسیب های ظریف محافظت کند که می تواند منجر به اختلالات شناختی خفیف، زوال عقل یا سکته شود.

این مطالعه که در نوامبر 2021 در Neurology منتشر شد، به شواهد نوظهور می افزاید که به نظر می رسد ماهی کپور جنوب غذاهای دریایی از سلامت مغز حمایت می کنند.

برای این مطالعه، محققان فرانسوی MRI و بررسی های غذایی را از 1623 فرد مسن بدون سابقه زوال عقل، سکته مغزی یا بیماری قلبی عروقی تجزیه و تحلیل کردند.

کسانی که حداقل دو بار در هفته ماهی می‌خوردند نسبت به کسانی که بیش از یک بار در هفته ماهی سرخو عینکی مصرف می‌کردند کمتر دچار علائم آسیب عروق خونی در مغز می‌شدند.

این مزایا در شرکت کنندگان 65 تا 69 ساله آشکارتر بود و از نظر آماری در بین 75 سال و بالاتر معنی دار نبود، احتمالاً به این دلیل که آسیب عروق خونی مغز با افزایش سن افزایش می یابد.

لوئیز دی مک کالو، MD، PhD، رئیس بخش نورولوژی و متخصص مغز و اعصاب عروقی در دانشگاه مک گاورن پزشکی دانشگاه تگزاس می گوید: این مطالعه منحصر به فرد است زیرا پرسشنامه های غذایی را با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز در گروه بزرگی از افراد جفت می کند.

مدرسه در هیوستون بیشتر مطالعات قبلی در مورد مصرف ماهی قزل آلا سالمون و اسیدهای چرب امگا 3 مفید در ماهی، تصویربرداری زیادی انجام نداده‌اند، به‌ ویژه نه از عروق و ساختارهای ماده سفید مغز.

  • منابع:
    1. More Evidence Suggests Fish Is Good for Brain Health
  • تبلیغات: 
    1. درست کردن زیردریایی با استفاده از پشم شیشه
    2. با کنجد مانع پوسیدگی دندانهایتان شوید
    3. بشکه ای که توانسته گوشی موبایل را شارژ کند
    4. دزدیده شدن انگشتر در مرکز خرید